Eerder hadden we het al over phishing en hoax. In dit artikel geven we je enkele handige tips om phishing e-mails te herkennen. Zo ben je al een stap verder om een mogelijke cyberaanval op je persoonlijke of bedrijfsgegevens te vermijden.
1. Controleer de afzender
Is het e-mailadres wel van het bedrijf zelf? Of doet iemand zich voor alsof? Controleer het gedeelde achter de @.
2. Vage communicatie
Staan er specifieke details in de mail over het onderwerp? Heb je hier al vragen over gesteld? Indien dit niet het geval is, kan je beter nergens op klikken en de mail verwijderen. Enkele voorbeelden: uw pakketje is niet geleverd of we hebben uw betaling niet goed ontvangen…
Conclusie: Als er onvoldoende details aanwezig zijn, negeer je best de e-mail en verwijder je hem meteen.
3. Je rekening of account is zogezegd geblokkeerd
Dit komt vaak voor. “We hebben jouw rekening geblokkeerd, klik hier om dit op te heffen” is een typisch voorbeeld.
Natuurlijk moet je je als eerste de vraag stellen: Heb ik daar wel een rekening? Ben je klant bij de bank vanwaar de mail zogezegd komt, moet je even oppassen.
Soms komen phishing mails heel officieel over. Zo officieel dat het lijkt alsof de mail echt komt van ING of AXA. Meestal ontvang je een brief wanneer er echt iets mis is bij de bankrekening of de bank neemt telefonisch contact op. Sluit de e-mail en open in een ander venster de website van jouw bank en log in. Zie je daar geen meldingen? Dan is het vals alarm.
Klik nooit zonder te verifiëren op links in een e-mail!
4. Let op de spelling
Onlogische zinsbouw of onzettend veel spellingsfouten in de mail? Dit zijn typische kenmerken van phishing mails. Meestal vertalen internetfrauders hun teksten via een vertaalapplicatie naar het Nederlands. Met rare teksten als resultaat.
5. Controleer de hyperlink
Klik nooit meteen op de link, maar ga eerst met de muis erover. Zo kan je zien waar de link naartoe leidt. Gaat dit naar een totaal ander adres dan wat je zou verwachten, is er iets mis.
6. E-mails met enkel een afbeelding in
Deze variant duikt steeds meer en meer op. De tekst in de afbeelding vraagt je een factuur na te kijken op zogezegd OneDrive of DropBox. Op de afbeelding in de mail staat één grote knop met de link naar je “factuur”. Meer informatie over de factuur geeft de afzender niet. Zo willen ze je lokken om te klikken op de link, want uiteraard wil je weten over welke factuur het gaat. Ondanks het soms allemaal heel officieel lijkt met de link naar OneDrive of DropBox, is dit duidelijk een vorm van phishing.
7. Als iets te goed lijkt om waar te zijn, dan is het meestal ook zo.
Vermoedelijk de oudste variant uit de business. Je moet even wat geld storten en je krijgt het bedrag veelvuldig terug. Of men vraagt je deel te nemen aan een enquête. In ruil hiervoor krijg je zogezegd 100€. Trap er niet in en verwijder de e-mail.
8. Investeer in een goede cyberbeveiliging
Helaas komen we te vaak bij klanten en moeten we vaststellen dat zij onvoldoende of zelfs helemaal niet beveiligd zijn tegen cyberfraude. Daarom hebben wij ons KMO-Pack voor cyberbeveiliging in het leven geroepen. Dankzij deze all-in-one oplossing is uw organisatie beschermd tegen virussen, phishing, malware, ransomware en andere kwaadaardige software die gebruikt wordt om persoonlijke of bedrijfsdata te stelen.
Meer weten over cybersecurity?
Schrijf je dan in op één van onze webinars over dit onderwerp.
——————————————————————————————————