Power Virtual Agents is een toepassing van Microsoft 365 die deel uitmaakt van het Power Platform. Net zoals bij Power Apps of Power BI kan je met Virtual Agents aan de slag zonder enige regel code zelf te moeten programmeren. Hierdoor kan iedereen volledig functionele (chat)bots bouwen in een low-code aanpak. Daarnaast is het zeer eenvoudig te koppelen met andere Microsoft producten aangezien Microsoft Power Virtual Agents deel uitmaakt van Microsoft 365.

Wat houdt het precies in

Met Virtual Agents kan je jouw eigen robot bouwen. Niet een fysieke robot zoals WALL-E, maar een virtuele robot die kan ingeschakeld worden bij onder meer het beantwoorden van klantvragen, vragen van de eigen werknemers of vragen van jouw websitebezoekers. Deze krachtige chatbots maken gebruik van de aanwezige content, triggerzinnen en vooraf geautoriseerde botconversaties.

De chatbot stelt tijdens gesprekken vervolgvragen aan gebruikers. Dankzij een configuratieset van potentiële antwoorden zijn we vervolgens in staat acties hieraan te koppelen zodat een gebruiker snel en eenvoudig geholpen wordt. Zonder enige vorm van code dus, het enige wat moeten aanleveren is de kennis en logica voor het gedrag van de bot. Power Virtual Agents zorgt vervolgens zelf voor het functionele deel van de chatbot.

Credits @ Microsoft

Twee edities

Power Virtual Agents is beschikbaar in Microsoft 365 in twee edities:

  • Power Virtual Agents – een premiumapplicatie waarvoor een extra abonnement nodig is. Hiermee kunnen we een web-based, klantgerichte, externe bot en interne Microsoft Teams bots maken.
  • Power Virtual Agents voor Teams – Deze gratis editie heeft enkele beperkingen en er kunnen enkel interne Teams-bots gemaakt worden.

Met Power Virtual Agents kunt u bots bouwen en publiceren om met klanten in contact te komen op meerdere platforms of kanalen. Deze omvatten live websites, mobiele apps, en messaging platformen zoals Microsoft Teams.

Credits @Microsoft

Inzichten

Als organisatie is het interessant om zoveel mogelijk zaken te automatiseren. Denk maar aan collega’s die geen tijd meer hoeven te verspillen aan het beantwoorden van standaardvragen. Maar daarnaast zijn inzichten ok zeer interessant. Welke topics worden het vaakst geraadpleegd? Hoe kan de bot verbeterd worden? Op welke manier stelt men vragen aan de bot? Is er tevredenheid over het functioneren van de bot? Hanteren mensen grof taalgebruik? In het dasboard van Power Virtual Agents verkrijgen we al deze inzichten.

Wil je als bedrijf aan de slag met Power Virtual Agents of het Power Platform? Of wil je meer weten wat het allemaal kan betekenen? Neem dan contact met ons op en samen bekijken we vrijblijvend de mogelijkheden.